Publicerad: 2010-05-20

Tio nya ledamöter invalda

Fem svenska och fem utländska ledamöter har valts in i Kungl. Musikaliska Akademien. De svenska ledamöterna är klarinettisten Karin Dornbusch, konserthuschefen Stefan Forsberg, cellisten Ola Karlsson, hovsångaren Peter Mattei, och violinisten Cecilia Zilliacus. Nya utländska ledamöter är tonsättaren John Adams, tonsättaren Thomas Adès, pianisten Martha Argerich, violinisten Gidon Kremer och sångaren Bryn Terfel.

För mer information kontakta Akademiens Preses Kjell Ingebretsen
070-552 62 71, ingebre@algonet.se
KMA/2010-05-20

Svenska ledamöter

KARIN DORNBUSCH
Karin Dornbusch vann Solistpriset 1996 efter studier vid Hochschule der Künste i Berlin och Musikakademie der Stadt Basel. Hon har sedan blivit en alltmer anlitad solist och kammarmusiker både i Sverige och utomlands. Hon har uppträtt som solist med Kungliga Filharmoniska orkestern i Stockholm, Basel Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester, Zagrebs Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrköpings symfoniorkester och Musica Vitae tillsammans med en rad namnkunniga dirigenter. Karins breda repertoar innehåller förutom klassisk och romantisk musik även mycket nutida musik, bland annat genom hennes medverkan i till exempel Ensemble Modern i Frankfurt och Klangforum i Wien. 2009 erhöll Karin Dornbusch medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärliga insatser som klarinettist. Karin är en av de tre konstnärliga ledarna för kammarmusikensemblen Camerata Variabile i Basel och sedan år 2006 är hon konstnärlig ledare för Båstad Kammarmusikfestival.

STEFAN FORSBERG
Stefan Forsberg, VD för Stockholms Konserthus, har en gedigen erfarenhet av kvalificerat arbete på ledande poster i det svenska musiklivet. Med en musikalisk bakgrund som trumpetare, bland annat i Stockholms Spårvägsmäns Musikkår, deltog han aktivt i omvandlingen av SL:s Musikkår till Stockholms Läns Blåsarsymfoniker. Därefter arbetade han i Berwaldhallen som chef för Radiosymfonikerna. De senaste åren har han ytterst framgångsrikt verkat som chef för Stockholms Konserthus med Kungliga Filharmoniska Orkestern. I denna position har han med stor framgång lyft fram både Konserthuset och dess orkester. Han har i detta arbete visat en exceptionell förmåga att genomföra strategiskt viktiga åtgärder och han har genom sitt ledarskap möjliggjort såväl en betydande konstnärlig utveckling som en stor bredd i utbudet. Dessutom är han en förkämpe för ökat ett kulturutövande och ett ökat kulturutbud i samhället. I egenskap av styrelseledamot i Svensk Scenkonst har Stefan Forsberg också gjort betydande insatser för svenskt musikliv.

OLA KARLSSON
Ola Karlsson är en högt kvalificerad musiker, med många strängar på sin lyra: solocellist i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan ett par decennier, professor i cellospel vid Kungl. Musikhögskolan och där huvudansvarig för stråkutbildningen samt dirigent för dess stråkorkester. Ola Karlsson har varit en flitig solist med orkester samt medverkat i otaliga kammarmusiksammanhang. Han har haft mästarkurser samt varit gästlärare i Europa och Nordamerika. Han har studerat för Blöndal-Bengtsson och Piatigorsky.

PETER MATTEI
Med sin unikt varma och klangfulla baryton har Peter Mattei erövrat världen. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Debuterade på Drottningholms Slottsteater 1990 och fick sitt genombrott i Börtz/Bergmans ”Backanterna”, på Operan 1991. Sedan många år är han verksam vid alla stora operascener i världen som Metropolitan, Covent Garden, La Scala, Salzburg, Glyndebourne och Paris. Bland rollerna märks Figaro (Rossini), Greven och Don Giovanni (Mozart), Posa (Verdi) och Eugen Onegin (Tjajkovskij). Mattei har också en omfattande konsertrepertoar och har sjungit med dirigenter som Georg Solti, Cladio Abbado, Colin Davis, Daniel Barenboim och Herbert Blomstedt. Han finns också rikt dokumenterad på CD. Han framträder fortfarande regelbundet på såväl Operan som på olika konsertscener i Stockholm. 2008 startade han en musikfestival i sin hemstad Luleå, med opera och konserter av högsta internationella klass. 2004 utnämndes Peter Mattei till hovsångare.

CECILIA ZILLIACUS
Cecilia Zilliacus studerade för Harald Thedén och Michaela Martin och segrade 1997 i tävlingen Solistpriset med ett uppförande av Sibelius violinkonsert tillsammans med Kungliga filharmoniska orkestern i Stockholm. Samma år vann hon också den nordiska Solistbiennalen i Trondheim. Zilliacus utsågs under säsongen1997/98 till Artist in Residence vid Sveriges Radio P2 och etablerade sig sedan snabbt i främsta ledet bland svenska solistnamn. Cecilia Zilliacus framträder regelbundet som solist med ledande orkestrar i Sverige, Norden och Europa. Hon är även verksam som kammarmusiker med stråktrion Zilliacus-Persson-Raitinen och har medverkat i en rad festivaler världen över. Cecilia Zilliacus besitter en gedigen och flexibel violinteknik som också avspeglar sig i i hennes utomordentligt intressanta och breda repertoar – allt från Bachs Goldbergvariationer i stråktrioversion över Sibelius olika verk för violin till Gubajdulinas violinkonsert – allt i utsökta framföranden. Cecilia är lektor i violinspel på Kungliga Musikhögskolan där hon har byggt upp en spännande och gedigen violinklass.

Utländska ledamöter

JOHN ADAMS
John Adams är en av Amerikas mest beundrade och respekterade tonsättare. En musiker med en enorm teknisk skicklighet och briljans. Hans verk, både operor och symfoniska, har en given plats bland de främsta av samtidens klassiska kompositioner och hans musik skildrar ofta vår tid, politiska eller andra dramatiska händelser, allt i ljuset av en djup humanistisk och fri människosyn. Under de senaste 25 åren har skett en våg av förnyelse inom den samtida musikaliska estetiken. Från en akademisk modernism mot ett mer expansiv och uttrycksfullt språk. Här har John Adams och hans minimalistiska och harmoniskt orienterade tonspråk – influerat av Terry Riley och Steve Reich – spelat en avgörande roll för utvecklingen.

THOMAS ADÈS
Thomas Adès, internationellt erkänd kompositör, pianist och dirigent. Music Director för Birmingham Contemporary Music Group, konstnärlig ledare för Aldeburgh-festivalen (1999-2008), Britten Professor of Composition vid Royal Academy of Music. Den yngste mottagaren någonsin av the Grawemeyer Award. Adès omfattande verklista inkluderar verk för stor orkester, kammarmusikensembler, kör, sångsolister och instrumentala solister. Hans två operor, ”Powder her face” (1995) och ”The Tempest” (2004), kom snabbt att spelas över hela världen. ”Powder her face” har även framförts i Sverige av Piteå Kammaropera. Hösten 2009 ägnade Stockholm Konserthus sin tonsättarfestival åt Thomas Adès musik. Adès dirigerade själv en del av konserterna samt deltog också som pianosolist.

MARTHA ARGERICH
Martha Argerich, föddes i Buenos Aires men flyttade som 14-åring med sin familj till Europa där hon studerade för bland annat Friedrich Gulda, Nikita Magaloff och Stefan Askenase. Som 16-åring vann hon både Busoni- och Genevetävlingarna och några år senare Chopin-tävlingen i Warszawa. Hon jämfördes tidigt med de allra största pianisterna och hennes tidiga skivinspelningar med Claudio Abbado väckte sensation. Hon har sedan dess framträtt på världens alla viktiga estrader med ledande orkestrar och dirigenter. Som hängiven kammarmusiker har hon samarbetat framför allt med Gidon Kremer, Mischa Maisky och Nelson Freire. Martha Argerich har genom åren varit en flitig gäst i Sverige, nu senast som solist på Nobelkonserten. Hon räknas som en av vår tids allra största instrumentalister.

GIDON KREMER
Gidon Kremer föddes i Riga av tysk-judiska föräldrar. Han började spela violin vid fyra års ålder, med fadern och farfadern, vilka båda var professionella violinister, som lärare. Han påbörjade violinstudier vid lettiska Musikaliska Akademien och fortsatte snart vidare studier för David Oistrakh vid Moskvas Musikkonservatorium. 1967 fick han tredjepriset vid tävlingen Le Concours Reine Elisabeth i Bryssel. 1969 vann han andrapriset vid Montreal International Violin Competition följt av förstapris vid Paganini Competition i Genua; och slutligen första pris igen 1970 vid International Tchaikovsky Competition i Moskva. Gidon Kremer är en av världens mest intressanta och distingerade virtuoser. Hans repertoar sträcker sig bekymmerslöst från legendariska tolkningar av Bachs soloviolinverk över den stora romantiska repertoaren till dagens yngre tonsättare och t ex tangomusik av Astor Piazzola. Hans uttrycksfulla framträdanden och musikaliska integritet ger honom en särställning i det samtida musiklivet. Han betonar också ofta i sina intervjuer och vid sina sparsmakade masterclasses betydelsen av originalitet och självständighet i ett som han antyder alltför likriktat musikliv. Gidon Kremer erhöll år 2008 Schock-priset.

BRYN TERFEL
Bryn Terfel, världsberömd bas-baryton från Wales, med rötter i den rika folkmusiken där och numera verksam i huvudsak på de stora operascenerna. Anknytningen till Sverige består i ett antal framträdanden här, första gången på Drottningholmsteatern redan 1989 i Arnold Östmans uppsättning av Don Juan tillsammans med bland annat Håkan Hagegård och Barbara Bonney. Han har sedan dess sjungit på alla de stora scenerna. Bryn Terfel är en mångsidig artist som inte drar sig för att blanda ”högt och lågt”, alltid med stor respekt för den publik han uppträder inför, vare sig det är under en romansafton eller en folklig fest i hembygden. Bryn Terfel har studerat vid Guildhall School of Music i London.

Kungl. Musikaliska akademien, Blasieholmstorg 8, SE-111 48 Stockholm, Sweden, adm@musikaliskaakademien.se, tel +46 8 407 18 00