Publicerad: 2021-03-26

Nu är vinnarna i Stallets Låtskrivartävling utsedda!

Alva Granström, Nina Pérez och Fanny Källströms kompositioner har vunnit låtskrivartävlingen arrangerad av Stallet Världens Musik.

Duon Hansan, David Idstam och duon Vera Vinter & Hanna Ekström knep var sitt hedersomnämnande i publikens röstning, i de tre olika tävlingskategorierna.

Låtskrivartävlingen 2021 har arrangerats i samarbete med Riksförbundet för Folkmusik och Dans, Kulturens Bildningsverksamhet, Musikcentrum Riks, Kungliga Musikaliska Akademien, UTOM – Unga tankar om musik, Sveriges Spelmäns Riksförbund, Musik i Syd och Eric Sahlström Institutet. De 181 inskickade bidragen tävlade i kategorierna: Nutida folkmusik, Traditionell folkmusik och Nya texter inom folkmusik.

– I denna tid där uppdragen försvunnit för de allra flesta, ville vi hitta olika sätt att stimulera och uppmuntra musiker till skapande. Inte bara för att överleva utan att komma ut ur detta med ny kompetens och nya erfarenheter, säger Peter Bothén, verksamhetsledaren på Stallet Världens Musik.

Sex priser delades ut under årets digitala Folk & Världsmusikgala - tre stipendier på vardera 10 000kr utsedda av tre jurys från Kungliga Musikaliska Akademien, Musikcentrum Riks, Sveriges Spelmäns Riksförbund och Eric Sahlström Institutet i Tobo och Riksförbundet för Folkmusik & Dans. Allmänhetens röster (över 700) blev till tre hedersomnämnanden de också, en i varje kategori.

Juryns pris i kategorin Nutida folkmusik tillföll Alva Granström för kompositionen Stjärnljus med motiveringen:
Med en självklar melodi, smakfull sirlig produktion och text som osar tidlöshet hittar Stjärnljus rakt in i lyssnarens inre. Det är ett trall och vallvänligt landskap som lånar från förr-i-tiden, står mitt-i-tiden och lyser stjärnklart mot framtiden.

Lyssna på Stjärnljus Länk till annan webbplats.

Stipendiet finansieras av Kungl. Musikaliska Akademien. Tävlingen ingår i Musikens år 2021 och Kungliga Musikaliska Akademiens 250-årsfirande.

Juryn valde även att ge ett hedersomnämnande till Mats Karlsson för kompositionen Rubab Freud Länk till annan webbplats. och Albin Myrin för kompositionen Skimmervalsen Länk till annan webbplats..

Publikens hjärtan i kategorin Nutida folkmusik vann den svensk-tyska duon Hansan, David Floer och Sofia Talvik för låten Vårt Långa Land Länk till annan webbplats..

Juryns pris i kategorin Traditionell folkmusik gick till Nina Pérez för kompositionen Vårvals med motiveringen:
Låten känns direkt självklar med sin fina energi och vårliga friskhet. Den höga dansbarheten inspirerar och den tydliga hooken lever kvar i örat som en påminnelse av låten.

Lyssna på Vårvals Länk till annan webbplats.

Stipendiet finansieras av Sveriges Spelmäns Riksförbund och Eric Sahlström Institutet i Tobo.

Allmänheten har valt att lägga sina röster på David Idstams komposition Hummelmoralåten Länk till annan webbplats..

Juryns pris i kategorin Nya texter inom folkmusik tilldelades Fanny Källström för kompositionen Vaggvisa till vintern med motiveringen:
Vaggvisa till vintern har en kraft och direkthet som träffar i magen. En stark melodi med finurlig text och smittande skaparglädje. Stadigt rotad i en naturnära poetisk tradition men med en nutida, personlig twist som vrider till perspektiven på ett spännande vis. Jam da du di da di dej da...

Lyssna på Vaggvisa till vintern Länk till annan webbplats.

Stipendiet finansieras av Musikcentrum Riks.

Duon Vera Vinter & Hanna Ekströms låt Lios Länk till annan webbplats. fick flest publikröster i denna kategori.

Stort grattis alla vinnare!

Arrangörerna vill tacka ödmjukast alla fantastiskt modiga och engagerade låtskrivare, våra otroliga hårt arbetande jurymedlemmar: Robin Cochrane (UTOM – Unga tankar om musik), Ellika Frisell, Sara Parkman, Thuva Härdelin (Riksförbundet för Folkmusik och Dans), Magnus Gustavsson (Musik i Syd), Patrik Andersson Tidman (Sveriges Spelmäns Riksförbund), Magnus Holmström (Eric Sahlström Institutet i Tobo), Jonas Simonson, Maja Heurling, Brita Björs, Vanessa Labanino (Musikcentrum Riks), Patrik Lindgren (Lira Musikmagasin) samt våra tre eminenta workshopledare Lisa Långbacka, Mats Edén och Sofie Livebrant som under tävlingens gång höll i digitala låtskrivarkurser arrangerade i samarbete med Kulturens Bildningsverksamhet.
Och vi tackar förstås publiken för era röster, hejarop och tusentals lyssningar!

Alla tävlingslåtar ligger kvar tills vidare på Soundcloud Länk till annan webbplats..

Läs mer om Stallets låtskrivartävlingen här. Länk till annan webbplats.

Pressbilder:

Kaisa Syty, Kommunikatör