Publicerad: 2014-10-23

Jonas Kullhammar får Jazzpriset 2014

Saxofonisten Jonas Kullhammar tilldelas Kungl. Musikaliska akademiens Jazzpris 2014 med motiveringen:

Genom sin medryckande energi och stora integritet har saxofonisten Jonas Kullhammars musik och musikerskap banat väg, och blivit en klart lysande förebild för många. Med en gedigen förankring i jazztraditionen lyckas han med sitt intensiva uttryck och sin briljanta musikalitet, gjuta nytt liv i musikformen.

Priset är på 100 000 kronor och delas ut av H. M. Konungen vid Kungl. Musikaliska akademiens högtidssammankomst den 24 november.

Jonas Kullhammar är också just nu aktuell med en ny skiva – Gentlemen (original motion picture jazz tracks). Den innehåller musik skriven av Jonas till långfilmen Gentlemen, baserad på Klas Östergrens bok. Filmen har premiär på Stockholm Film Festival den 5 november.

Jonas Kullhammar är medlem av bland annat Jonas Kullhammar Quartet Länk till annan webbplats., Kullrusk Länk till annan webbplats. och Nacka Forum Länk till annan webbplats. och har spelat med artister som The (International) Noise Conspiracy Länk till annan webbplats., Carlos Garnett Länk till annan webbplats., Nicolai Dunger Länk till annan webbplats., Fredrik Norén Band Länk till annan webbplats., Torbjörn Zetterberg Hot Five Länk till annan webbplats., Sonic Mechatronik Arkestra Länk till annan webbplats., Peanuts Hucko Länk till annan webbplats., The Plan Länk till annan webbplats., Nina Ramsby Länk till annan webbplats., Goran Kajfes Länk till annan webbplats., Marcus Strickland Länk till annan webbplats., Eldkvarn Länk till annan webbplats., Jupiter Trio Länk till annan webbplats., The Core Länk till annan webbplats., Mulatu Astatké Länk till annan webbplats., Salem al Fakir Länk till annan webbplats., The Hives Länk till annan webbplats., The Amazing Länk till annan webbplats., bob hund Länk till annan webbplats., Dungen Länk till annan webbplats., Chick Corea Länk till annan webbplats. med flera. Jonas Kullhammar har medverkat på över 150 skivinspelningar, han driver också det egna skivbolaget Moserobie Länk till annan webbplats..

www.musikaliskaakademien.se Länk till annan webbplats.