Publicerad: 2014-10-23

Jonas Kullhammar får Jazzpriset 2014

Saxofonisten Jonas Kullhammar tilldelas Kungl. Musikaliska akademiens Jazzpris 2014 med motiveringen:

Genom sin medryckande energi och stora integritet har saxofonisten Jonas Kullhammars musik och musikerskap banat väg, och blivit en klart lysande förebild för många. Med en gedigen förankring i jazztraditionen lyckas han med sitt intensiva uttryck och sin briljanta musikalitet, gjuta nytt liv i musikformen.

Priset är på 100 000 kronor och delas ut av H. M. Konungen vid Kungl. Musikaliska akademiens högtidssammankomst den 24 november.

Jonas Kullhammar är också just nu aktuell med en ny skiva – Gentlemen (original motion picture jazz tracks). Den innehåller musik skriven av Jonas till långfilmen Gentlemen, baserad på Klas Östergrens bok. Filmen har premiär på Stockholm Film Festival den 5 november.

Jonas Kullhammar är medlem av bland annat Jonas Kullhammar Quartetlänk till annan webbplats, Kullrusklänk till annan webbplats och Nacka Forumlänk till annan webbplats och har spelat med artister som The (International) Noise Conspiracylänk till annan webbplats, Carlos Garnettlänk till annan webbplats, Nicolai Dungerlänk till annan webbplats, Fredrik Norén Bandlänk till annan webbplats, Torbjörn Zetterberg Hot Fivelänk till annan webbplats, Sonic Mechatronik Arkestralänk till annan webbplats, Peanuts Huckolänk till annan webbplats, The Planlänk till annan webbplats, Nina Ramsbylänk till annan webbplats, Goran Kajfeslänk till annan webbplats, Marcus Stricklandlänk till annan webbplats, Eldkvarnlänk till annan webbplats, Jupiter Triolänk till annan webbplats, The Corelänk till annan webbplats, Mulatu Astatkélänk till annan webbplats, Salem al Fakirlänk till annan webbplats, The Hiveslänk till annan webbplats, The Amazinglänk till annan webbplats, bob hundlänk till annan webbplats, Dungenlänk till annan webbplats, Chick Corealänk till annan webbplats med flera. Jonas Kullhammar har medverkat på över 150 skivinspelningar, han driver också det egna skivbolaget Moserobielänk till annan webbplats.

www.musikaliskaakademien.selänk till annan webbplats