Publicerad: 2018-05-15

Birgit Nilsson Foundation i nytt samarbete med akademien

Kungl. Musikaliska akademien får en central roll när utdelningen av världens största operapris – Birgit Nilsson Foundation – förs över till Sverige. Detta tillkännagavs vid en presskonferens på Musikaliska i Stockholm på tisdagsförmiddagen.

Birgit Nilsson Foundation delar med jämna mellanrum ut världens största pris inom klassisk musik. Prissumman är på en miljon dollar och ska gå till en aktiv sångare, dirigent, orkester, kör eller operahus som uppnått enastående framgångar inom den klassiska musiken i Birgit Nilssons anda.

– Det är otroligt glädjande att Kungl. Musikaliska akademien nu, under detta jubileumsår då det är 100 år sedan Birgit Nilsson föddes, knyter starka band och samarbetsformer med världens största klassiska musikpris, säger Kungl. Musikaliska akademiens preses Susanne Rydén. I år är vi särskilt glada över att vår akademiledamot Nina Stemme tilldelas Birgit Nilsson Prize!

Stiftelsen Birgit Nilsson kommer att få sitt nya säte i Stockholm. Kungl. Musikaliska akademien blir framgent bland annat ansvarig för att utse ledamöter i den nya stiftelsens styrelse och kommer att ha ett nära samarbete med stiftelsens kansli och ledning. En separat och internationellt representerad kommitté utsedd av stiftelsens styrelse kommer även fortsättningsvis att arbeta med framtagandet av pristagare.

För mer information:

Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare Kungl. Musikaliska akademien

fredrik.wetterqvist@musikaliskaakademien.se Länk till annan webbplats.