Publicerad: 2014-10-13

Årets Sten Frykbergstipendiater

Årets stipendier delas ut vid en konsert i Berwaldhallen lördag den 11 oktober. Stipendiaterna är dirigenten Olof Boman, Kungliga Filharmonikernas träblåssektion, Robert Svensson och Martin Söderlund, trombonister i Göteborgs Wind Orchestra, Emmanuel Laville, oboist och stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester, Emma Nyberg, kontrabasist i Sveriges Radios Symfoniorkester samt Linus Mattsson, tubaist i Norrlandsoperans symfoniorkester. Stipendierna uppgår till sammanlagt 150 000 kronor.

Sten Frykberg (1910-1983) var pianist, dirigent och musikproducent. Han debuterade tidigt som pianist men därefter tog dirigeringen överhand och han verkade som chefsdirigent för flera av de svenska orkestrarna. Sten Frykberg uppnådde stor popularitet i de breda folklagren genom att bl. a. medverka i radio och TV-program i dubbla egenskaper, som dirigent och konferencier. Han var även under en lång rad år värd för radioprogrammet Önskekonserten.

I samband med Sten Frykbergs bortgång inrättades en stipendiefond med ändamålet att "främja forskning och vidareutbildning på det musikaliska området".

10 000 kr. Linus Mattsson, tubaist i Norrlandsoperans symfoniorkester. För att utveckla sitt musikaliska orkesterspel med inriktning på operarepetoaren med lektioner för Professor Torbjörn Kvist, tubaist i Den Norske Opera.

20 000 kr. Emmanuel Laville, oboe, stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. För att utforska den nordiska oboerepetoaren.

20 000 kr. Emma Nyberg, kontrabasist i Sveriges Radios Symfoniorkester. För att fördjupa sig i argentinsk tango vilket utvecklar musikförståelse och förbättrar gehör.

30 000 kr. Robert Svensson och Martin Söderlund, trombonister i Göteborgs Wind Orchestra. För att kunna vidareutbilda sig genom att ta lektioner för namnkunniga trombonister i New York.

35 000 kr. Kungliga Filharmonikernas träblåssektion. För att genomföra en inspirationsresa till Edinburg International Festival.

35 000 kr. Olof Boman, dirigent. För att kunna uppföra Kraus magnum opus Aeneas i Carthago i sin svenska originalform efter en ordentlig genomgång av manuskriptet. Samt att låta det bli en grund att sedan presenteras för operahus i Sverige och utomlands.